Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Recherche dans une partie de l'article 
 Résultat de la recherche de Doc. Poitou G., t.3 
1
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ACCOMPLISSEMENT     
-

Faire accomplissement de justice à qqn. "Faire droit à qqn" : ...nous donnons en mandement au dit seneschal que, parties oïes en leurs justes raisons et deffenses, il leur face bon et brief acomplissement de justice. (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8). ...adfin que li diz Pierres Cardons leur fust renduz et renvoyéz, pour d'icellui, comme de leur bourgois et subget, congnoistre et faire à le Loy de le dicte ville d'Arras raison et acomplissement de justice (Hist. dr. munic. E., t.1, 1377, 393).

2
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ACERTENER     
-

Acertainer qqn de qqc. "Assurer, informer qqn de qqc." : ...la terre (...) la quelle vous avez fait crier en vente et subaster pour le dit seigneur, ou cas que deuement seroit criée et subastée, de laquelle chose nous n'estions pas acertenez, vous bailliés pour le pris à noble et puissant homme monseigneur le duc d'Athenez, ainsi comme ès dites lettres est contenu, et nous aions entendu que le procureur de nostre dit seigneur en Poitou ait la dite terre mise à fuer et fait crier en vente à mil et Vc livres (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 98).

3
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ADHÉRENT     
-

En partic. "Complice (dans une guerre, un complot, une intrigue, une action répréhensible)" : ...comme feu Estienne Marcel, nagaires prévost des marchanz de la ville de Paris, et plusieurs autres bourgoys et habitanz d'icelle, ses complices, aliez et adhérens, eussent, ou temps passé, fait, commis et perpétré, de leurs mauvaises voulentez, plusieurs conspirations, monopoles, traïsons, rebellions armées, invasions, aliences et chevauchées contre nostredit seigneur et père, nous et la couronne de France, en commectant force publique et crime de lèze-magesté, dont se sont ensuiz plusieurs et divers inconvénianz (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 191). ...le dit Jehan Doire qui, si comme il confessa, n'avoit et n'a pas intencion du dit chastel recouvrer par force d'armes ne autrement, mais du tout s'en desista, renonça et renonce du tout expressement, par ces presentes lettres, de sa bonne volenté, de sa certaine science et propre mouvement, pour lui, pour ses complices, adherens, familiers et aidans à tout le fait et effect de la dicte obligacion (Doc. Poitou G., t.3, 1356, 230). ...Jehan, son mari, nostre rebelle, adherent et de l'obéissance de noz dis annemis (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 8). ...et [il] s'en feust alé rendre brigant, adherant, complice et alié des ennemis et adverseres de nostredit feu pere et de nous (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1427, 68). ...ceste adjunction dudit seigneur roy de Secile, que ledit monseigneur de Berry requiert, est bien contraire aux lectres, escriptures et semonses que ledit monseigneur de Berry et ses adérens ont fait publier par ce royaume (Roi René vie L., 1465, 312). ...les chanoines et chapitres du dit Séez et leurs adhérents, faulteurs et complices, estans intruz et en garnison dedans le fort du dit Séez. (Cartul. Laval B., t.3, 1486, 317).

4
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AFFERMEUR1          AFFERMEUR2     
"Celui qui reçoit le paiement des fermes ; fermier des rentes et revenus d'une seigneurie" : ...le dit viconte a donné et octroyé, encore donnet et octroiet, par la teneur de ces presentes, plaine auctorité, general et liberal administracion, povoir et mandement especial de prendre, lever et recevoir, pour eaux ou pour leurs deputez ou à deputer de eus ou de l'un d'eux, toutes et chascunes ses rentes (...) de oster et de mettre capitaines, senescalz, chastellains, receveurs, affermeurs, sergens et autres officiers quelconques, de contraindre et de faire contraindre touz receveurs, affermeurs et autres officiers quelconques et de quiconque estat qu'il soient, à compter et à rendre bon compte et loyal de tout ce qu'il auront eu et receu du sien, en quelque maniere que ce soit ou puisse estre, de donner lettres et memoriaulz de receptes, de paiemenz et de quictances. (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 317).
5
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AFFIER1          AFFIER2     
B. -

Affié de qqc. "Assuré de qqc. ; avec la garantie de qqc." : Et par ceste transaction et accort retournent les diz religieus à l'obeissance du dit viconte, affiez de touz despens et domages, amandes et restitucions de fruiz (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 82).

6
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ALLOUÉ     
A. -

"Personne qui est chargée d'agir au nom d'une autre ; fondé de pouvoir" : Et deffendons, de par nostre dit seigneur, au dit lombart et à ses procureurs, message et alloez, et porteurs des dictes lettres et caucions, et à touz ceulz qui ont ou auront cause du dit lombart (...) que il ne usent ne esploitent, ne ne facent user ne espleter, par eulz ou par autres, des dictes lettres ou caucions (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 69). ...se celi de nous deux, sur lequel le dommaige seroit fait en son paiix ou sur ses subgiéz, requeroit son alloyé de aidier ceste chose à vengier (Trés. Reth. S.L., t.2, 1366, 178).

7
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     APENSER1          APENSER2     
-

De fait apensé/d'aguet apensé/de guet apensé. "Avec préméditation" : ...le dit Migonnet de fait apensé avec ses diz complices assailli à armes yceli clerc et sur il gecterent pluseurs cops, dont il fu navrez en pluseurs parties de son corps et mutelez en une de ses mains, par tele maniere que, se il ne se fust deffenduz, le dit Migonnet l'eust tué (Doc. Poitou G., t.3, 1359, 275). ...quant pluiseurs personnes estoient à faire aucun murtre ou autre crime capital, les dessus dis eschevins ne condempnoient criminelment que l'un des dis malfaiteurs qui le fait advooit, dont pluiseurs inconveniens sont ensievy, advisé est que toutezfois que aucun tel fait sera fait d'aguet appensé ou de certain propoz, tous en seront pugni criminelment. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1379, 397). ...de bature ou mutilacion fait de guet apenssé, ou d'autre crime, en la court du prince, jamais le vassal n'en aura la court ou le renvoy (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1411, 404).

8
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     APLEIGEMENT     
DR. "Action de mettre sous la main d'un garant un bien revendiqué au moment d'un procès en action possessoire" : Et s'en lia le dit Michiel en droit davant nous par la foy de son corps en nostre main, que encontre n'en vendra par appleigement ne par contrappleigement ne par aultre manière. (Cartul. Laval B., t.2, 1334, 185). ...disoient les diz religieus que le dit noble avoit fait, par soy ou par autres, pluseurs prinses sur eulz et sur aucuns des religieus de leur dit moustier de chevalx et d'autres biens meublez, et fait faire pluseurs torsfais et excès, desquelz il se estoient complains en pluseurs et diverses cours contre le dit viconte par voie d'applegement, de reffus et autrement, concluans à restitucion de leurs diz biens et à eulx desendomager. (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 77). Et lequel prieur est d'assentement que ledit applegement mis hors et ousté que ledit Gervese et sadite fame tiengnent lesdites chouses aux cens et devoirs dessusdiz. (Cartul. St-Victeur B., 1397, 236). S'il fait applégement contre son seigneur qu'il tienne le sien à tort, et sur reffus de pleige, et il succombe, il pert son fief. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1411, 450). Celui qui obtient sentence diffinitive en matière pocessoire, c'est assavoir en cas d'appleigement contrappleigement et complainte, et depuis la sentence il tiengne et posside l'éritaige par an et par jour paisiblement sans adjournement ou autre inquiétacion, il acquiert la propriété de la chose contre celuy seullement contre qui il a obtenu ladicte sentence (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1411, 566).
9
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARDUEUX     
"Difficile" : ...nous à ces presentes lettres avons mis et appousé nostre seel, du quel nous usons en noz ardueux negoces (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 146).
10
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARME     
-

À armes. "Avec des armes, armé" : ...le dit Migonnet de fait apensé avec ses diz complices assailli à armes yceli clerc et sur il gecterent pluseurs cops, dont il fu navrez en pluseurs parties de son corps et mutelez en une de ses mains, par tele maniere que, se il ne se fust deffenduz, le dit Migonnet l'eust tué (Doc. Poitou G., t.3, 1359, 275).

11
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARME     
-

Force d'armes. "Violence armée" : ...que les diz mere et enfans souz la dite especial garde il maintiegnent en leur justes possessions, franchises, droiz, libertez, usages, jurisdicions et coustumes, et de toutes injures, violences, griés, oppressions, force d'armes et inquietacions indeues, quelles que elles soient, les defendent (Doc. Poitou G., t.1, 1331, 387). ...le dit Jehan Doire qui, si comme il confessa, n'avoit et n'a pas intencion du dit chastel recouvrer par force d'armes ne autrement, mais du tout s'en desista, renonça et renonce du tout expressement, par ces presentes lettres, de sa bonne volenté, de sa certaine science et propre mouvement, pour lui, pour ses complices, adherens, familiers et aidans à tout le fait et effect de la dicte obligacion (Doc. Poitou G., t.3, 1356, 229). ...Alain de Beaumont, lequel avoit mis par force d'armes en nostre obeissance le chastel de Sainte Onomoye en Poitou, que tenoit le sire de Mucidain, nostre rebelle (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 4).

12
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARME     
-

Port d'armes. "Attaque, coup de force fait inopinément" : Nous, acertainez des bons et agreables services que les diz exposans nous ont faiz et à noz predecesseurs ès dictez guerres, et de la vraie amour et parfaite loyauté, que il ont eue à nous, à noz predecesseurs et à la couronne de France, aux diz exposans, leurz complices (...) pardonnons, de nostre grace especial, auctorité royal et certaine science, le port d'armez et tous les cas dessus diz avec toute offense (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 350). Pour lequel cas, ou quel l'en dit nostre sauvegarde avoir esté enfrainte, port d'armes, force publique et ravissement dampnables avoir esté commis et perpetrez, procès a esté meu et pend par devant nostre bailli de Touraine (Doc. Poitou G., t.7, 1412, 226).

13
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARRÊT     
C. -

DR. "Résolution, décision d'une cour souveraine" : ...la somme de vingt et sept mil et cinq cenz livres tournois, ou environ, les quiex il demandoient à eulz estre paiez par la dicte madame la contesse, si comme par arrest, accors et lettres il le disoient apparoir plus plenement. (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 34). ...par vertu de certain arrest de ladite Court de Parlement par lui obtenu (...) et de l'executoire d'icellui donné le 1er jour du mois de mars dernier passé, je eusse et aye fait commandement de par le Roy nostre sire aux Prevost des marchands et eschevins de la ville de Paris qu'ils paiassent audit du Breuil, ès dits noms, la somme de 325 l. p. (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1449-1450, 625).

14
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARSURE     
"Fait de brûler, incendie" : ...par les dictes guerres sont maintes foiz avenues batailles morteles, occisions de genz, pillemens d'eglises, destructions de corps et perils de ames, defloracions de pucelles et de vierges, deshonestacion de femes mariées et veves, arsures de villes, de manoirs et edifices, roberies et oppressions, guettemens de voies et de chemins, justice en est faillie et la foy crestienne refroidie (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 311).
15
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARTICLE     
1.

"Point sur lequel porte une accusation" : ...comme Jehan Bonnet, lequel nous a longuement servi en nostre office de procureur de Poitou, feust approchié par maistre Guillaume de la Garrigue, nostre general procureur, sur pluseurs articles tendens à toutes fins. (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 12).

16
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ASSUREMENT     
B. -

"Délivrance d'un fonds qui sert d'hypothèque à un créancier" : ...pour ce que les diz espoux ne povoient entierement poier les arerages des rentes (...) il convint que ils vendissent et vendirent au dit lombart cinq setiers de froment de rente sur leurs dictes terrez et sur touz leurs autres biens, à paiier au terme dessus declaré chascun an, pour le pris de vint et cinq livres de monnoie lors courant, que les diz espoux [payerent] du remenent de l'aseurement des diz arerages de l'an dessus dit (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 65).

17
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AÜNER     
Empl. trans. "Réunir, rassembler" : ...les trois homages que il nous est tenuz faire pour cause de trois chastellenies que il tient de nous en trois homages (...) il nous pleust mettre et auner à un seul homage à tous jours, afin que son dit chastel et chastellerie de Partenay en soient plus noble et honorable (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 4).
18
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AUTRUI     
-

Nostre droit et l'autrui. "Notre droit et celui d'autrui" : Et que ce soit ferme chose et estable à tous jours, nous avons fait mettre nostre grand seel à ces lettres. Sauf en autres choses nostre droit et en toutes l'autrui. Donné à la chasse, en la forest de Montmorency (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8). Et affin que ce soit chose ferme et estable à tousjours, nous avons fait mettre nostre scel à ces presentes. Sauf en autres choses nostre droit et l'autruy en toutes. (Doc. Poitou G., t.11, 1469, 155).

19
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AVALUEMENT1          AVALUEMENT2     
"Estimation, évaluation" : ..le pris de cinquante et huit livres diz solz de petis tournois, que la dicte demoiselle confessa devoir au diz lombart, pour la moitié de l'avaluement des diz arrerages des dictes deux années derriennement passées, les quès arrerages le dit lombart avoit avaluez de la dicte demoiselle à la somme de cent et diz sept livres de petis tournois (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 66). ...pour ce que l'en fait doubte oudit avaluement à la descharge dudit Guy Guilbaut pour cause de la mutacion et foiblesse des monnoyes qui esdis mois d'avril et may MCCCCXX (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 282).
20
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AVOUAISON     
ADMIN. "Ressort de la justice d'un avoué" : ...les dictes cité et chastel de Poitiers, terre et païs de Poitou, avec les appartenances et appendences d'icelles, en saisine et proprieté, et d'icelles nous desvestons et desaisissons, et en vestons et saisissons nostre dit frere, et les transportons en lui avec tous les fiez, jurisdicions, seigneuriez, hommagez, vassaux, vassallagez, obeissancez et subjections, recognossancez, reverencez, gardes, advoissons, patronnages mere et mixte, droitures, rentes, revenuez et tout ce que nous avions et povions avoir ez choses dessus dictes (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 313).
21
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BAILLETTE     
"Action de donner à cens" (synon. accense) : ...d'icelles [places] et de chascune l'en avons mis et mettons en possession et saisine paisible, comme en la soue propre chose, en deboutant et privant touz autres qui dorez en avant diroient avoir droit, tant en proprieté comme en obligacion, ou autrement, en ycelles, paravant ceste presente baillete, par la teneur de ces presentes. (Doc. Poitou G., t.3, 1358, 262). ...ilz avoient essarté et mis en labouraige la pluspart de ladicte pièce de terre, soubz umbre de la baillète qu'il avoit faicte audit feu Huguet Guinaut, leur père (Doc. Poitou G., t.10, 1460, 235).
22
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BAILLIE1          BAILLIE2     
"Action de donner" : ...il avoit baillié à Macé Guarnier, vallet, et aus siens, à heritage perpetuel, toutes les choses heritaux, tant terres, rentes et autres choses qui jadis furent monsieur Thiebaut Chastignier et Alain de la Forest (...), pour un gans blans de devoir, en la quelle baillie nostre dit chier amé filz avoit reservé et retenu pour nous le usufruit des dictes choses (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 25).
23
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BARRAGE     
REDEV. "Droit dû au passage d'une barrière" : ...le dit Philippe, à son pourchas, empetra commission à li adrecie que touz ceuls qui avoient levé paages, barrages et autres choses fussent contrains à lui rendre compte de tout ce qu'il avoient receu (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 176). ...toutes coustumes, travers, peages, passages, barrages, entrées, yssues et aides de villes, reves, traiotes et tous autres droiz et devoirs mis ou à mectre sus sur toutes denrées et marchandises (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 465).
24
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BÉNÉFICE     
-

Benefice de inventaire. "Droit accordé à un héritier de n'accepter les dettes que jusqu'à la concurrence des biens qu'il a recueillis" : ...le dit commissaire demanda à Jehan Sarrazin, filz du dit feu maistre Pierre, qui se dit hoir ou benefice de inventoire tant seulement, se il se vouloit de riens opposer au contraire (Doc. Poitou G., t.2, 1348, 405). ...au dit suppliant avons octroyé et octroions par ces presentes, de grace especial et de noz plains povoirs et auctorité royaulz, que du dit feu Guillaume de Ploermel, son pere, il se puisse (...) porter comme hoir, et les biens demourez de son decès, tant meubles que heritaiges, penre et appliquier par devers soy avec et souz le dit benefice de inventoire (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 6).

25
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BÉNÉFICE     
-

Par benefice d'/de inventaire : ...les hoirs feu Macé Bigot, les quiex s'estoient faiz hoirs du dit feu par benefice de inventoire seulement, si comme l'en dit, furent autresfoiz approchiez de ce que l'en disoit que le dit feu, ou temps que la ville de Poitiers fu prise des ennemis, avoit achaté certaine quantité de ruaux et de greignailles (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 159). A Jehan de Ruit, huissier de Parlement, heritier par benefice d'inventaire, comme il dit, de feue Jehanne, jadis femme de feu Me Pierre de la Rose, auquel messeigneurs, pour consideration du contenu en une requeste par luy baillée, luy ont moderé et quitté la moitié de 117 s. p. de rente que ladite ville a droit de prendre (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1444-1445, 414). ...lequel Henry Borderie a respondu audit Alain qu'il ne savoit riens dudit compte fait avec son père, et qu'il n'estoit ne s'estoit porté héritier de son dit père que par bénéfice d'inventoire. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 402).

26
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BILLON1          BILLON2     
A. -

"Masse d'alliage (destinée à être convertie en espèces) faite d'un métal précieux et d'autres métaux où la quantité de métal précieux est moindre que les autres métaux" : ...consideré que la dite Monnoye de Poitiers et autres de par là chomoyent par deffaut de billion, si comme yceulz generauls maistres disoyent, et que le roy auroit plus grant pourfit asés du monnoyage des diz trois mille mars d'argent que la dite composition ne monte, avons compossé et acordé, ou nom et pour le roy nostre dit seigneur, avec les dessus dis Pierre Larchier et Jehan Germain (Doc. Poitou G., t.3, 1353, 130). De lui, sur ce qu'il puet et pourra devoir à mondit seigneur, à cause de ladicte monnoye, la somme de deux cens cinquante frans, en deniers payez à messire Guy de Bar, bailli d'Auxois, que ses gens prindrent ou mois de janvier derrain passé sur les gens dudit Jehan Dayne qui lors estoient ou bailliaige dudit Auxois pour amasser billon pour fournir ladicte monnoye de Chalon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 662). En oultre fut trouvé chargié par lesdictes informations, ledit Jacques Cuer d'avoir fait mener et transporter oudit païs d'Alexandrie et vers lesdiz Sarrazins grant quantité de cuyvre, et aussi d'avoir fait fondre et mectre en lingotz en nostre royaume et en aucunes de nos monnoies et ailleurs, grant quantité d'argent blanc alayé en partie de nostre monnoye aiant à présent cours, et d'autre billon à moindre loy de deux deniers ou environ que n'est l'argent aiant cours en nostre dit royaume (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 7).

27
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BOÎTE     
b)

"Caisse de recette (d'un receveur)" : Mandans aussi, par ces presentes, à noz amez et feaulx les genz des comptes et generaulx maistres des monnoies de monseigneur et de nous, à Paris, que au dit maistre ilz facent les comptes de tout l'ouvrage qu'il a fait par le dit temps, si comme il leur apperra par les boites et papiers des diz gardes (Doc. Poitou G., t.3, 1360, 283). ...des deniers des boites de ladicte monnoye prins en despence par le compte d'iceulles boites commençant le XVIIe jour d'avril mil CCCC et XVII apres Pasques et fenissant le XXIIIIe jour de decembre ensuigant, quatre vins quinze frans douze solz neuf deniers (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 47).

28
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BRIGUEUX     
"Qui aime et provoque les disputes, querelleur" : ...Geffroy Ayraut, homme de mauvaise conversacion, brigueux et rioteux (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 304). ...le dit Philippon estoit brigueux et rioteux homme (Doc. Poitou G., t.5, 1388, 351).
29
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BRISER     
2.

"Attenter au droit d'autrui" : ...et [ils] fussent alez après le dit Bouchart et son chastellain, pour savoir la cause pour quoy il avoit ainsy amené son subjet de sa terre et brisié sa justice. (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 349). ...Jehan Fournier et contre etc..., qui lui ont fait tort force et de nouvel depuis an et jour en cza, en brisant sa saisine, c'est assavoir en exploitant et faisant exploicter par eulx et par autres, eulx l'avans fermes et estable, certains heritaiges (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 351).

30
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CAUSE     
-

Avoir cause de qqn. "Être du parti de qqn ; soutenir qqn" : Et deffendons, de par nostre dit seigneur, au dit lombart et à ses procureurs, message et alloez, et porteurs des dictes lettres et caucions, et à touz ceulz qui ont ou auront cause du dit lombart, (...) que il ne usent ne esploitent, ne ne facent user ne espleter, par eulz ou par autres, des dictes lettres ou caucions (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 69). Dudit Andry, sur ce qu'il peut et pourra devoir à mondit seigneur à cause de sadicte recepte, la somme de cinq frans, en deniers paiez à Jehan d'Espaigne, clerc, demourant à Dijon, ayant cause quant ad ce de feu Regnault de Gondry, son oncle, jadiz maistre des monnoyes de Flandres (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 43). ...la somme de 500 escuz d'or enquoy ledit feu mareschal estoit tenu et obligé audit Jacques [Cuer] ou Guillaume de Varie, son principal clerc et facteur, comme aiant droit et cause de Guillaume Aheng, marchant d'Alemaigne, par lectres obligatoires (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 501).

31
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHAMBRE     
.

"Assemblée des gens chargés des comptes" : Ainsin signée : Par le roy en ses Requestes, et rescripte pour la correction faicte en la chambre. J. Douhem. (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 354). De certaine aide (...) pour desemparer et emplir lez fossez de labbaye de Montebourg qui estoit fort en lan MCCCLVII, par le compte du dessusdit viconte rendu en la chambre, IImVIIIcIIIIxxXVI moutons de roy. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 34). ...ainsin restoient à paier d'icelle descharge 800 livres parisis qui valent 1.000 livres tournois, lesquelles par vertu de la coppie dessus dicte certiffiee, comme dit est, et autre certifficacion de la Chambre des comptes du roy, ledit Noident prent par la despence de son compte (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 212).

32
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHARGE     
a)

"Direction, commandement (d'hommes d'armes)" : ...de faire au profit de nostre royaume, si comme bon li semblera, et de croistre, appeticier, oster et changer toutes les establies, garnisons et charges de gens d'armes, de cheval et de pié (Doc. Poitou G., t.3, 1352, 109). ...lequel, pour trouver maniere d'estre recompensé sur ledit de Montsorbier de sa dicte destrousse, s'en ala avec aucuns des gens de guerre de la charge de nostre amé et feal Denis de Saint Savin, chevalier (Doc. Poitou G., t.8, 1446, 341). ...aucuns gens de guerre de la charge dudit Pierre de Louvain ont esté logiez au lieu et bourgaige de Saincte Seuline en Poictou (Doc. Poitou G., t.10, 1460, 257).

33
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHARITÉ     
A. -

"Aumône donnée aux pauvres" : ...comme par le maire de la ville de Niort et par ses deputez une charité, appellée la charité de l'oublée, ait esté acoustumée estre donnée, chascun an, en la dite ville de Niort, le jour de la feste de l'Invention Sainte Croix, c'est assavoir à chascun povre qui y vient deux denrées de pain (Doc. Poitou G., t.3, 1355, 210).

34
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHASSE1          CHASSE2     
2.

"Partie de chasse" : Et que ce soit ferme chose et estable à tous jours, nous avons fait mettre nostre grand seel à ces lettres. Sauf en autres choses nostre droit et en toutes l'autrui. Donné à la chasse, en la forest de Montmorency (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8).

35
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHATEL     
-

Au sing. : ...le dit suppliant qui pour le temps gaignoit sa chevance simplement et loyalment, en menant vivres à la Rochelle et ailleurs avecques trois bestes chevalaines et en achetant blez et vins par les païs, les diz Anglois en venant de Valence au dit lieu de Maillezois, tolirent au dit suppliant les dites trois bestes qui estoient la plus grant partie de son chestel (Doc. Poitou G., t.3, 1359, 277). Toutes voies le sergent doit savoir quel chetel il a sur les bestes ; et, le chetel rabatu, s'il y a aucun crois, il les puet executer jusques à la somme du crois ; car c'est du chetel de cellui sur qui il execute. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 163).

36
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHENAL     
A. -

"Cours d'eau artificiel ou naturel, aux bords réhaussés, susceptible d'être réglementé dans un but de navigation ou de dessèchement" : ...sus ce que nous disions à nous appartenir les peceiz et les briseiz et tout nauffrage qui arrivent ou arriver povent dès le bois aus diz religieus jusques a la Goule de Jart, et touz briseiz, peceiz et nauffrages qui entrent et entreront touz jours mais le chenau de Jart ; et disions en oultre à nous appartenir les costumes et les planchaiges de touz les vessiaus entrans le chenau de Jart (Doc. Poitou G., t.1, 1333, 413). Derechief fust accordé que les planchaiges, les vendes et les coustumes de veissiaus et des nez qui entreront la dite cheneau demouront à nous (...), sauve les planchaiges et les vendes des veissiaus qui metterient planche et serient venduz dedans leur terre, les quiex seroient leurs, et les acensamenz des pescheries seroient nostres, si comme nous les avons acoustumé. (Doc. Poitou G., t.1, 1333, 415). ...il n'avoit pas gardé noz droiz envers pluseurs abbés pour cause des chenaux des marois et en avoit eu de chascun deux mars d'argent. (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 17). ...il apperceut qu'ilz prindrent ung chemin qui tiroit droit à passer par la chenau le roy, où il n'y a point de passage ne de chemin où l'on ait acoustumé de passer, en delaissant ledit port (Doc. Poitou G., t.10, 1460, 266).

Rem. V. achenal.

37
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHEVALIN     
Beste chevaline. "Cheval ou jument" : ...le dit suppliant qui pour le temps gaignoit sa chevance simplement et loyalment, en menant vivres à la Rochelle et ailleurs avecques trois bestes chevalaines et en achetant blez et vins par les païs, les diz Anglois en venant de Valence au dit lieu de Maillezois, tolirent au dit suppliant les dites trois bestes qui estoient la plus grant partie de son chestel (Doc. Poitou G., t.3, 1359, 277). ...les bestes chevalines (Doc. Poitou G., t.10, 1458, 49).
38
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHEVAUCHÉE     
A. -

DR. FÉOD. "Droit du seigneur de faire marcher ses vassaux pour ses querelles particulières" : ...s'il advenoit enssy, quant que ce fut, que par ost, par chevauchie ou par feu, li dite fiertre et les reliques qui dedens seroient fussent perdus, ars u mal mis par aucuns adventure, nous, pour nous ne pour noz successeurs, n'en seriemes de riens tenut de demander, requerre ne rechachier sur les dits confreres (Drap. Valenc. E., 1337, 23). ...donnons, par ces presentes, plain povoir, auctorité et mandement especial de faire cemonces, assemblées et chevauchées de genz d'armes à cheval et de pié, et de les mettre et recevoir à noz gaiges, de visiter les frontieres, les bonnes villes et chastiaux desdites parties, de ordenner et y mectre establies de genz d'armes et de pié, de vivres et d'autres choses qui y seront neccessaires (Doc. Poitou G., t.2, 1348, 398). ...touz ceuls qui doivent et sont tenuz d'avoir et faire la garde des portes de la dite ville, et autres qui doivent host et chevauchie vendront et seront tenus de venir à la dicte ville pour la garder, touz armés (Doc. Poitou G., t.3, 1355, 205). ...volons et ottroions auxdis marchands que ilz (...) seient francs et quites, desoubs nostredit seigneur, d'ost, de chevauchiés, de gayt, de garde de chastel et de villes, de toutes tailles, prieres, carovées, et mortemain. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1378, 254). ...la somme de cinquante six livres douze soubz quatre deniers tournois en prest sur les gages de nous, deux autres chevaliers et dix neuf escuyers desservis et à desservir en cestes présentes guerres ou païs de Flandres, en la compagnie de monsieur de Chastillon, en la chevauchée que le Roy, nostre dit seigneur, entant faire audit païs. (Cartul. Laval B., t.2, 1383, 305). ...[ilz] avoient esté, estoient et sont de tout temps frans, quittés et exemps de tout ost, chevauchiée, recours de justice et autres choses quelxconques envers le conte d'Artois et ses officiers ressortissans soubz le Roy et par devant ses gens et officiers, sans moien (Hist. dr. munic. E., t.1, 1389, 409). Il a difference entre houst et chevauchée : car houst est pour deffendre le pais, qui est pour le prouffit commun ; et chevauchée est pour deffendre son seigneur. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 561).

39
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHÔMAGE     
-

[D'un secteur d'activité] Estre en chomage. "Arrêter toute activité" : Si resgardai que, pour ce que la Monnoie de Poitiers avoit esté longuement et estoit encores en chomage, et que il convenoit et avoit convenu emprunter une grant somme de deniers pour baillier à monseigneur Aymeri de Rochechouart, capitainne de Poitou et de Xanctonge (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 161). ...lesquelz voyans que nostre monnoye de la dicte ville de la Rochelle estoit en chommaige et que l'en ne besongnoit point (Doc. Poitou G., t.8, 1446, 279). ...j'ay regardé et visité la montaigne de la mine dudit lieu de Saint-Pierres, et trouvé qu'elle estoient en chommage et que on n'y avoit aucunes chose besongné depuis la prinse dudit Cuer et n'y trouvé aucune mine tirée. Et après me transporté ou martinet et en la maison dudit lieu, et trouvé ou celier de la dicte maison 33 pièces de cuyvre qui n'estoit peloux ne du tout affiné (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 250). ...lesquelles mines, obstant les guerres et divisions qui longuement paravant avoient esté en ce royaume, avoient esté et estoient lors en friche et chommage (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 285).

40
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHÔMER     
A. -

[D'une pers.] "Ne pas travailler, suspendre son travail" : ...consideré que la dite Monnoye de Poitiers et autres de par là chomoyent par deffaut de billion, si comme yceulz generauls maistres disoyent, et que le roy auroit plus grant pourfit asés du monnoyage des diz trois mille mars d'argent que la dite composition ne monte, avons compossé et acordé, ou nom et pour le roy nostre dit seigneur, avec les dessus dis Pierre Larchier et Jehan Germain (Doc. Poitou G., t.3, 1353, 129). ...que chacun desdiz ouvriers soit tousjours pourveu pour son ouvrage d'ung martel et une douzaine de coignectz qui lui sera délivrée en la forge, en tele manière que par faulte desdiz martel et coignectz il n'ait cause de chommer ne perdre temps (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 354).

41
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CIVIL     
-

[P. oppos. à peine corporelle] Peine civile. "Condamnation pécuniaire" : ...pardonnons le dit fait et toute paine criminelle et civille que, pour occasion d'iceli, il pevent avoir encouru ou deservi envers nous. (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8).

42
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COHUAGE     
REDEV. "Droit qui se paie pour les marchandises portées à la cohue, au marché" : ...li fu commandé de par le seneschal du roy et requis de par les fermiers du cohuage et autres genz à qui il appartenoit, que il la feist reparer, et onques pour tant ne l'a fait, maiz en a esté negligens et remis, et ainssi est la dite cohue si ruyneuse et decheue que ad present ne seroit rapareillie pour mil cinq cens livres (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 177).
43
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COHUE     
A. -

"Halle, marché couvert" : ...vint et cinc livres de rente en deniers, que il nous devoit chascun an à héritage, c'est assavoir vint livres de tournois sus la cense de Saint Rogacien en Aunis et cent souz tournois sus la cohue de Vovant (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 359). ...la cohue ou hale de Nyort, qui est heritage du roy nostre sire, en la quelle toutes les marchandises et denrées de toutes manieres de genz sont recueillies et vendues (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 177). ...Pierre d'Aunay, le dimanche ensuiant sur le tart, en la cohue du dit lieu de Fontenay, commença à tancer et rioter aus diz exposans, (...) disant au dit Guillaume que il estoit larron (...) et à sa dicte femme que elle estoit putain et que elle alast soy faire trayner par les mareschaussies à ses valez (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 378). Les quelz André et ses compaignons se retrairent, quant ilz les oïrent issir hors d'icellui hostel, en alant tout au long de la cohue ou halle du dit lieu et jusques à l'ostel d'un appellé Colin Vinet (Doc. Poitou G., t.5, 1389, 400).

44
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMMUN     
1.

"Corps des bourgeois d'une ville" : À touz ceulx qui orront et verront ces presentes lettres, le maire et le commun de Poitiers, salut en Dieu nostre Seigneur pardurable. (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 144). ...lesquelles XLV quehues de vin madame la duchesse, par l'avis d'aucuns des gens du conseil de mondit seigneur et d'elle a fait donner et presenter de par elle et de par mondit seigneur aux personnes apres escriptes pour consideracion des bons et agreables services, afin qu'ilz soient plus enclin es affaires de mondit seigneur et mesmement à entretenir le commun de ladicte ville de Troyes à la bonne amour et adhesion de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 836). ...ilz garderont et entretiendront ces presentes ordonnances au bien publique d'icelle nostre ville, en excerceant leurs dis offices bien, justement et loialement au bien de la justice et à l'onneur et prouffit de nostre dite ville et du Commun d'icelle (Hist. dr. munic. E., t.1, 1466, 107).

45
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMPLISSEMENT     
DR. Complissement de justice. "Exécution d'une sentence, punition du crime" : Si nous a supplié le dit sire de Thors que, comme il ne ses aidans n'aient aucunes des dites choses faites à cause ou entencion de roberie, de pillage ne d'autre cause, que pour revenjence, et n'en ait riens enboursé ne mis en tresor ne en espargne, et ces choses aient esté faites en tel temps que il ne peust poursuivre ne avoir par effect complissement de justice du dit Huguet, se de fait n'en eust prise venjance (Doc. Poitou G., t.3, 1360, 294).
46
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMPOSER     
-

Composer à qqn à qqc. : ...sur les choses dessus dites il avoit composé à cent escus d'or à Huguet de la Crois, qui les dis articles avoit bailliez par devers nostre promoteur et ainsi devoit estre convaincu et attaint. (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 15).

47
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMPOSITION     
-

Prendre composition de qqn : Item, comme Aymeri Engibaut fust souspeçonnez d'avoir emblé un beuf et mis le feu en un tas de fiens ou paille, et sur ce fust appellez en la court de Chasteamur, le dit Philippes Gilier et les genz du Galois le firent convenir devant eulz, à Fontenay, et pristrent composition de li jusques à la somme de trente livres (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 185).

48
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMPOSITION     
-

Venir à composition avec qqn : ...Jehan Sance, espaignoul, fu pris par le Galois de la Heuse, lors capitaine de la terre de Belleville, pour aucunes forfaitures, de quoy le dit Galois les accusoit, pour les quelles le dit Jehan vint à composicion avec le dit Galois (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 186).

49
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONFAIRE1          CONFAIRE2     
Part. passé en empl. adj. "Mis au point" : ...telle monnoie comme il couroit au temps que les lettres confectes sur le traictié et contraut du dit mariage furent passées (Doc. Poitou G., t.3, 1353, 134). ...noz lettres sur ce confectes (Trés. Reth. L., t.3, 1438, 162).
50
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONFISCATION     
DR. "Peine qui consiste à adjuger au profit du souverain ou de ceux qui en ont les droits, les biens de qqn coupable d'un crime" : ...tous les biens et heritages estanz en nostre chastellenie de Melun et ailleurs, que souloit nagueres avoir et tenir Guillaume de Pouylly, escuier, à nous escheuz et avenus par la forfaicture et confiscacion du dit Guillaume, qui pour ses demerites a esté banni (Doc. Poitou G., t.3, 1365, 332). ...maisons, héritages et autres biens quelzconques nous sont acquiz et confisquez. Et sur yceulz biens, depuis ladicte confiscacion à nous advenue (Ch. VI, D., t.1, 1382, 26). Memoire que ledit receveur vendit naguaires à Lambrecht Kief deux fiefz gisans en la chastellerie de Berghes, avenuz à monseigneur par Guillaume Kief, pere dudit Lambrecht, par confiscacion (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 174). Et [les habitans] pourront, sans obtenir autre saulfconduit ou seureté que ces presentes, retourner en la dite ville au dedans trois mois et revenir à leurs biens sans quelque confiscacion. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1482, 120).
51
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONNAISSANCE     
-

Avoir la connoissance de. "Avoir le droit d'instruire et de juger une affaire" : ...et se par le temps avenir, il avenoit cas touchant haute justice en la dite lande, le premier occupant de chascune des dites parties et qui premier prendroit le forfaiteur, toutes fois que li cas avendroit, auroit la cognoissance du dit forfait et delit, sentence et execution de celui fait qu'il l'ocuperoit, et par samblable maniere de la moienne justice (Doc. Poitou G., t.3, 1353, 125). Des contens faiz en la ville de Beaune, le maire et les eschevins doivent avoir la congnoissance et de ceulx de la ville et dehors. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 31). Le duc de Bourgoingne doit avoir la court et la congnoissance de toutes les choses où il doit avoir droit ; c'est à entendre que, se discension, est de fief ou d'arriere fief, nait entre parties, la congnoissance en appartient au prince et non à autre. La cause si est : car il est sires d'aleux, de fiefs et d'arriere fiefs ; et ceulx qui tiennent en fief ou es refiefs ne sont que seigneurs utiles. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 198). ...vous, ledit mayeur, ou autres noz officiers, vous efforciez, d'avoir la congnoissance et amendes de tous cas d'exces et de delis qui ne sont pas criminelz (Trés. Reth. S.L., t.2, 1393, 383).

52
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTENU     
[À propos d'un écrit] "Substance, teneur" : ...se les criéez et subastations de la terre Loys Chabot, la quelle vous faites crier et subaster, sont faites et parfaites, soit baillie et livrée à monseigneur le duc d'Athenes sanz fraude pour le pris que le plus offrant et derrenier enchierissant en vouldra donner, et pour ce que nous ne savons pas se les criées et subastations sont faites et parfaites deuement, nous vous mandons que le contenu au dit mandement vous enterinez (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 98). Si vous mandons et commandons expressément de par le Roy nostre dit seigneur, que le contenu ès dictes lectres, ycelles veues, sans aucun délay acomplissez en vostre viconté et ressort, bien et deuement, jouxte leur fourme et teneur (Ch. VI, D., t.1, 1384, 56). ...nous voulons et vous mandons que voiez lesdictes lettres et sur le contenu d'icelles vous enquerez de la verité. (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1488, 296).
53
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTREFAIRE     
B. -

[Le compl. d'obj. désigne le lang. d'une pers.] "Imiter (dans l'intention de tromper)" : ...Symon Goin et pluseurs autres leur complices, meus de male volenté, eux faisans comme Angloys et contrefaisans leurs lengages, s'en vindrent audit lieu d'Englers et prinrent pluseurs personnes et les batirent molt vilainement, disanz que il les metroient à mort, se il ne se raençonnoient (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 50).

54
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONVERSATION     
-

De mauvaise conversation : ...Geffroy Ayraut, homme de mauvaise conversacion, brigueux et rioteux (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 304).

55
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CORPOREL     
-

Serment corporel. "Serment fait en personne" : ...Ysabiaulz Patrie, jadis femme feu Piere du Rivau, (...) nous a dit et revelé et afermet par son serement corporel, lequel nous avons receu de la dicte Ysabeau, sur ce que li diz feu Pieres, ou temps qu'il vivoit, ot et prist, à cause de prest à usure, de Jehan Phelippe, lombart (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 64).

56
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CORRECTION     
A. -

[Acte de chancellerie] "Action de redresser, de corriger qqc., rectification" : Ainsin signée : Par le roy en ses Requestes, et rescripte pour la correction faicte en la chambre. J. Douhem. (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 354).

57
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CÔTÉ     
1.

"Parenté, lignée" : ...à cause de Katherine de Machecoul, sa femme, il deust estre heritier seul et pour le tout des biens, possessions et heritages de Marguerite de Bauçay, venans et descendens de la ligne et du costé d'icelle Marguerite (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 382). ...sommes souffisanment informez que le dit Jehan Dobe est noble personne et que ses predecesseurs du cousté et ligne devers le pere, dont il est descendu sanz bastardie, furent nobles personnes (Doc. Poitou G., t.6, 1394, 173).

58
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COTRET     
B. -

Région. (Ouest, Poitou) "Mesure pour les liquides" : ...chascun habitant de la dicte ville, de quelque condition que il soit, aura et tendra à son huys eaues en vesselz qui tiengnent un costeret d'eaue au moins. (Doc. Poitou G., t.3, 1355, 207). ...deux cousterez de vin de disme ou cours de vendenges, par raison de quatre quartiers de vignes, dont il y a partie en gast et en fresche (Cartul. Laval B., t.2, 1376, 283).

59
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUPE1          COUPE2     
B. -

"Cimier du bassinet" : ...comme Jehan de Lestoile, sergent de nostre dit seigneur en la seneschaucie de Poitou, luy estant prisonnier des ennemis de nostre dit seigneur et de nous, estans ès garnissons de Clavieres et de Rochemeon, ait porté et baillié par pluseurs foiz aus diz ennemis, pour sa delivrance et en paiement de la rançon de luy et d'autres prisoniers, pour les quieux il estoit pleges envers les diz ennemis, juppons, selles, drap, heussiaux, esperons, une couppe de bacinet (Doc. Poitou G., t.3, 1357, 255).

60
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COURONNE     
.

Couronne de France. "Royaume de France" : Nous, acertainez des bons et agreables services que les diz exposans nous ont faiz et à noz predecesseurs ès dictez guerres, et de la vraie amour et parfaite loyauté, que il ont eue à nous, à noz predecesseurs et à la couronne de France, aux diz exposans, leurz complices, (...) pardonnons, de nostre grace especial, auctorité royal et certaine science, le port d'armez et tous les cas dessus diz avec toute offense (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 350). ...en acquictant leur loyaulté envers nous et nostre dit seigneur et pere et la couronne de France (Doc. Poitou G., t.8, 1436, 102). ...nostre frère et cousin, par son testament ou ordonnance de derrenière volonté, nous eust fait, constitué et ordonné son heritier universal, et entre autres choses par sondit testament nous eust delaissé ledit viconté de Chastelleraud, pour icellui estre joinct et uny à la couronne de France, sans ce que il en peust jamais estre osté ne separé ; depuis lequel trespas, nous eussions differé et delayé de accepter ledit laiz d'icellui viconté, soubz umbre de certains troubles et empeschemens (Doc. Poitou G., t.12, 1482, 559).

61
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COURS1          COURS2     
-

Cours d'eau. "Ruisseau, rivière" : ...le dit cours d'ayve ou ruissiau avoit empiré et cavé les diz murs de la dite ville pour la faute et coupe du dit Guillaume, ou de ses predecesseurs (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 146).

62
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTELET     
"Petit couteau" : ...et lors ycelui Guillaume, qui de ces choses fu moult esmeuz, se fust retourné et d'un petit coustellet qu'il tenoit eust feru le dit Phelipot en la poitrine un cop tant seulement, le quel Phelipot se ala couchier (Doc. Poitou G., t.3, 1358, 269).
63
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CRIER     
-

Faire crier qqc. en vente : ...la terre (...), la quelle vous avez fait crier en vente et subaster pour le dit seigneur, ou cas que deuement seroit criée et subastée, de laquelle chose nous n'estions pas acertenez, vous bailliés pour le pris à noble et puissant homme monseigneur le duc d'Athenez, ainsi comme ès dites lettres est contenu, et nous aions entendu que le procureur de nostre dit seigneur en Poitou ait la dite terre mise à fuer et fait crier en vente à mil et Vc livres (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 98).

64
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DAUPHIN     
I. -

[Titre du seigneur du Dauphiné, attribué au fils aîné des rois de France (depuis 1349)] Dauphin de Viennois : Charles, ainsné filz et lieutenant du roy de France, duc de Normandie et dalphin de Viennois. (Doc. Poitou G., t.3, 1357, 251). Loys, par la grâce de Dieu roy de France, Daulphin de Viennoys, (...) baillons (...) à nostre très chier et très amé oncle le roy de Jherusalem et de Sicile, (...) tout tel droit que nous avons et qui nous compecte et appartient en la ville et cité de Gap (Roi René vie L., 1465, 314).

65
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉCAPITER     
Empl. trans. "Trancher la tête à un condamné" : ...pour lesquiez demerites il ont esté nagaires decapitez (Doc. Poitou G., t.3, 1352, 113). ...ycelui Laurens a esté appellé aus drois dudit évesque, et par jugement et sentence dudit pais, banny comme traictre à sondit souverain seigneur, et plusieurs de ses complices dudit pais décapitez et décolez pour ceste cause (Ch. VI, D., t.1, 1404, 265).
66
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉCOUVRIR     
C. -

À armes descouvertes. "Avec des armes sorties de leur gaine ; armes à la main" : ...et ont les dessus diz Germon, Joffroy et Thibaut, en la compaignie de Aymeri de Thouars, chevalier, chevauchié à armes descouvertes par pluseurs foys et en pluseurs parties de nostre dit royaume sur noz bons et loyaux subgez (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 367).

67
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉFIAILLE     
"Dommage, préjudice" : ...sur toutes les choses dessus dictes li vousissions faire grace, remission et pardon mesmement, car le dit Huguet disoit soy estre en nostre sauvegarde ou de nostre très chier filz Jehan, le conte de Poitiers, et les faiz dessus diz avoir esté faiz en enfraingnant ycelle et après et encontre loyal asseurement donné au dit Huguet, ou après adjournement fait, ou en commettant autres paines par deffiailles, pendant le dit adjournement (Doc. Poitou G., t.3, 1360, 294).
68
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉFLORATION     
"Action d'enlever la virginité à une jeune fille" : ...par les dictes guerres sont maintes foiz avenues batailles morteles, occisions de genz, pillemens d'eglises, destructions de corps et perils de ames, defloracions de pucelles et de vierges, deshonestacion de femes mariées et veves, arsures de villes, de manoirs et edifices, roberies et oppressions, guettemens de voies et de chemins, justice en est faillie et la foy crestienne refroidie (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 311). Veuee de pucelle defflorée doit estre faicte par sept femmes veufves ou mariées et dignes de foy, par lesquelles se mestier est la verité de la deffloracion sera recordée. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 83).
69
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉGUERPIR     
Empl. trans. Deguerpir qqc. "Abandonner, quitter qqc." : ...il eust seant ou duchié de Guienne huit vins livrées de terre ou environ, qui estoit la greigneur partie de sa chevance et dont il maintenoit son estat, la quelle il a deguerpie pour nous tousjours servir et estre vray françois (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 391).
70
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉLIVRE1          DÉLIVRE2     
b)

Mettre qqc. au delivre (à qqn). "Accorder la libre jouissance de qqc. (à qqn)" : ...tous ses biens, prins ou arrestés pour cause des choses dessus dites, voulons estre mis et mettons du tout au delivre. (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 20). ...rendons et delivrons par ces presentes la mairie, la loy, les clefs et eschevinaige dessus dis et le gouvernement d'iceulx et en ostons et levons nostre dite main et leur mettons au delivre, à en joir, tenir, exercer et gouverner par la forme et maniere, de l'avis et des appointemens contenus et declarés es lettres devant dites, passées et seelées par le Parlement comme dit est (Hist. dr. munic. E., t.1, 1379, 406).

71
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DEMEURER     
-

[D'une pers.] : ...li dit escuier mort en la bataille de Crecy, et la dicte Ysabeau estoit demourée veve et esbahie (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 65).

72
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DENRÉE     
-

Denree de pain : ...comme par le maire de la ville de Niort et par ses deputez une charité, appellée la charité de l'oublée, ait esté acoustumée estre donnée, chascun an, en la dite ville de Niort, le jour de la feste de l'Invention Sainte Croix, c'est assavoir à chascun povre qui y vient deux denrées de pain (Doc. Poitou G., t.3, 1355, 210).

73
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉPARTEMENT     
"Action de partir, de quitter un endroit" : ...comme depuis les diz departemens faiz par lui tant de son païs comme du dit Guyot, Anglois et autres ennemiz, comme dit est, et aussi paravant il eust tousjours esté bon et loyal françois (Doc. Poitou G., t.3, 1364, 329). ...se aucuns des dicts confrères et compaignons [archiers se] vouloient departir et yssir de la dicte confraternité de leur voulenté, [ils seroient] tenus de payer aus dicts compaignons archiers ou à leur dict maistre dix sols [tournois] pour leur département. (Archives servit. Louis XI, T., 1476, 89).
74
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉSENDOMMAGER     
Empl. trans. Desendommager (qqc.) à qqn. "Indemniser qqn d'un dommage subi" : ...disoient les diz religieus que le dit noble avoit fait, par soy ou par autres, pluseurs prinses sur eulz et sur aucuns des religieus de leur dit moustier de chevalx et d'autres biens meublez, et fait faire pluseurs torsfais et excès, desquelz il se estoient complains en pluseurs et diverses cours contre le dit viconte par voie d'applegement, de reffus et autrement, concluans à restitucion de leurs diz biens et à eulx desendomager. (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 77).
75
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉSERT1          DÉSERT2     
-

Desert de qqc. "Dépourvu, dépouillé de qqc." : ...et oultre tant peu que le dit exposant tient de terre soit de jour en jour couru par noz ennemiz et tellement pillié que le dit exposant est en voye d'estre destituez et desers de son estat, se par nous ne li est en ce secouru de nostre grace. (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 394).

76
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉSHONNESTATION     
[À propos d'une femme] "Action de déshonorer, d'abuser" : ...par les dictes guerres sont maintes foiz avenues batailles morteles, occisions de genz, pillemens d'eglises, destructions de corps et perils de ames, defloracions de pucelles et de vierges, deshonestacion de femes mariées et veves, arsures de villes, de manoirs et edifices, roberies et oppressions, guettemens de voies et de chemins, justice en est faillie et la foy crestienne refroidie (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 311).
77
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DESSERVIR1          DESSERVIR2     
2.

[Le compl. d'obj. désigne une peine] "Encourir" : ...pardonnons le dit fait et toute paine criminelle et civille que, pour occasion d'iceli, il pevent avoir encouru ou deservi envers nous. (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8). Les amendes pecunieles faites ou chemin hors de la ville, monseigneur aura la congnoissance et l'exploit, et des malfaiteurs qui auront forfait, par quoy ilz feussent condempnéz à mort où ilz eussent deservi mort (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 244).

78
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DESTITUER     
I. -

Empl. trans. Destituer qqn de qqc. "Priver, déposséder qqn de qqc." : ...et oultre tant peu que le dit exposant tient de terre soit de jour en jour couru par noz ennemiz et tellement pillié que le dit exposant est en voye d'estre destituez et desers de son estat, se par nous ne li est en ce secouru de nostre grace. (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 394). Au moien desquelles noz lettres et enterinement d'icelles il dit avoir joy paisiblement par l'espace de huit années, et jusques à ce que le feu conte de Romont le destitua de la possession d'icelles terres moyennant certaines lettres qu'il obtint de nous (Lettres Ch. VIII, P., t.3, 1492, 243).

79
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉVÊTIR     
Empl. pronom. Se desvestir de qqc. "Se déposséder de qqc., renoncer à la propriété d'un bien" : Desquelles ouyt livrées de terre annuelle et perpetuelle, vendue com dit est, et de toutes ses appartenances, lidis Williaumes et ladite damoiselle Ponce, sa femme, vendeurs, pour ledit marchiet acomplir, se devestirent en la main de nous (Trés. Reth. S.L., t.2, 1336, 31). ...les dictes cité et chastel de Poitiers, terre et païs de Poitou, avec les appartenances et appendences d'icelles, en saisine et proprieté, et d'icelles nous desvestons et desaisissons, et en vestons et saisissons nostre dit frere, et les transportons en lui avec tous les fiez, jurisdicions, seigneuriez, hommagez, vassaux, vassallagez, obeissancez et subjections, recognossancez, reverencez, gardes, advoissons, patronnages mere et mixte, droitures, rentes, revenuez et tout ce que nous avions et povions avoir ez choses dessus dictes (...). Mandans et commandans (...) à vous tous (...) et à tous à qui il appartient (...) comme il nous sont subgez en temporalité de choses que il ont ès dites cité, chastel (...) que au dit roy d'Angleterre (...) faiciez et paiez les rentez, droitures (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 313). ...nous avons prins de nostre trés cher et trés amé oncle et cousin le conte de Foix la conté d'Estampes, dont pour nous obeyr et complaire il s'est devestu (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1494, 113).
80
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DIRE1          DIRE2     
-

Dis-moi qui je suis, je te dirai qui tu es : Le quel lui respondi tantost felonnessement : "Je n'ay cure de toy ne de ton amour. Di moy qui je sui, je te diray qui tu y es". (Doc. Poitou G., t.3, 1366, 339).

81
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DIRE1          DIRE2     
-

Prov. Dis-moi qui je suis, je te dirai qui tu es : Le quel lui respondi tantost felonnessement : "Je n'ay cure de toy ne de ton amour. Di moy qui je sui, je te diray qui tu y es". (Doc. Poitou G., t.3, 1366, 339).

Rem. V. va lui dire, subst. masc.

82
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DOS     
a)

"Envers d'un papier écrit" : ...nous vous mandons (...) que sens delay, ces lettres veues, vous facés justement prisier la valeur de la dicte maison et ses appartenances en toutes choses, et ycelle valeur deduisiés et rabatés de ce en quoy le dit Philippe nous puet estre tenus, comme dit est, et la dicte valeur rescrisiez au dos de ces presentes (Doc. Poitou G., t.3, 1365, 336). ...la somme de mille livres tournois en monnoye de gros alors ayans cours, par Jehan de Serre, dit Vigneron, si comme tout ce est contenu au dos des lettres obligatoires de ce faisans mencion (Doc. Poitou G., t.7, 1423, 409). Et au dos de la dicte cédulle est escript ce qui s'ensuit : Paié à moy, Anthoine Noir, sur le contenu au blanc de ceste obligacion pour sire Jacques Cuer, argentier du Roy, la somme de 3.000 escus d'or vielz (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 183).

83
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DOUBLER     
II. -

Empl. intrans. "Se mettre en double, se plier en double épaisseur" : ...les dis escuiers, meuz de mauvaiz esperit, disans "i es-tu de sa compaingnie ?" firent très grant villenie au dit Lambert et le batirent moult villainnement, et l'eussent tué, ce ne fust son mantel qui doubla sur sa teste (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 11).

84
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DROIT1          DROIT2     
-

Estre appelé aux droits de qqn. "Être cité à comparaître devant une cour" : ...le quel Pierre, pour doubte de longue prison (...), s'est absentez du païs, et pour ce a esté appellez aus drois de nostre dit frere et banniz de sa contée de Poitiers (Doc. Poitou G., t.3, 1359, 275). ...le dit exposant, doubtant rigueur de justice, s'est absentez du païs, et appelez aux droiz du sire de Parthenay, et non comparans ad ce, a esté banniz (Doc. Poitou G., t.5, 1380, 139). Pour occasion duquel fait, ledit Perrin a esté appellé à noz droits par nostre bailli de Meaulx (Ch. VI, D., t.2, 1400, 16).

85
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉBAHIR     
Part. passé en empl. adj. [D'une pers.] "Frappé de stupeur, hébété" : ...li dit escuier estoit mort en la bataile de Crecy, et la dicte Ysabeau estoit demourée veve et esbahie, et n'avoit de quoy paiier au dit lombart les arrerages des dictes rentes (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 65).
86
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉCRITURE     
C. -

"Office consistant à rédiger, transcrire des actes officiels" : ...des emolumenz du seel et de l'escripture de la ville et chastellenie d'icelui lieu (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 372). ...comme jà pieça nostre chier seigneur et ayeul le roy Philippe, (...) eust donné à ycelui Robert deux cens livres parisis de rente, assiz et assignés sur les proffis de l'escriptures de la prevosté de Lodun, des quelles deux cens livres de rente le dit Robert joy et possessa par certain temps, et depuis furent donnés et octroyez à la dicte exposante, sa vie durant, femme pour lors de feu Robert Fretart, filz du dit Robert Fretart (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 405).

87
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EFFORÇAGE     
Esforçage d'une femme. "Viol d'une femme" : ...les quiex estoient arresté pour l'efforçage d'une fame (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 15).
88
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EMBOURSER     
Empl. trans. "Mettre dans sa bourse, mettre dans sa poche" : Si nous a supplié le dit sire de Thors que, comme il ne ses aidans n'aient aucunes des dites choses faites à cause ou entencion de roberie, de pillage ne d'autre cause, que pour revenjence, et n'en ait riens enboursé ne mis en tresor ne en espargne, et ces choses aient esté faites en tel temps que il ne peust poursuivre ne avoir par effect complissement de justice du dit Huguet, se de fait n'en eust prise venjance (Doc. Poitou G., t.3, 1360, 294).
89
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENCHÉRIR     
-

Le plus offrant et dernier encherissant : : ...se les criéez et subastations de la terre Loys Chabot, la quelle vous faites crier et subaster, sont faites et parfaites, soit baillie et livrée à monseigneur le duc d'Athenes sanz fraude pour le pris que le plus offrant et derrenier enchierissant en vouldra donner, et pour ce que nous ne savons pas se les criées et subastations sont faites et parfaites deuement, nous vous mandons que le contenu au dit mandement vous enterinez (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 98).

90
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENTENTE     
"Manière de comprendre qqc., intention" : Toutevoie, n'est pas nostre entente que, se pour aucunes choses il avenoit que nous rendissions ou feissions rendre la dite maison et sez appartenances au dit Jehan Belon, nous fussions de riens tenus à en faire recompensacion aucune au dit Jehan de La Barre (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 389). Toutevoies nostre entente n'est pas que, se par traictié de paix ou d'accort, ou par quelconque autre voye ou maniere que ce feust, les dessus nommez revenoyent à leurs dites terres et appartenances, que pour ce nous soyons tenus de faire à icellui Guillaume restitucion ne recompensacion aucune. (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 24).
91
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENTREQUITTER     
Empl. pronom. réciproque. S'entrequitter de qqc. "Se désister chacun de son côté de qqc., se tenir quitte réciproquement chacun de son côté" : Et parmi les choses dessus dictes ainsi faites et acomplies, les dictes parties se sont entrequitiéez de toutes choses qu'il porroient demander l'une à l'autre, pour cause des choses dessus dictes, de tout le temps passé jusques au jour d'ui. (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 38).
92
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ESCOMMENGE1          ESCOMMENGE2     
DR. CANON. "Peine canonique consistant à mettre qqn hors de l'Église et de le priver de tous les sacrements" : ...en ycelli temps le dit Phelippe estoit en pluseurs sentences de excomminges, à l'instance de pluseurs ses crediteurs. (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 168).
93
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ESCROUE1          ESCROUE2     
B. -

"Écrit établi sous seing privé ou officiel, portant reconnaissance d'une dette, d'une obligation" : ...ycelle terre tu bailles et delivrez à nostre dit cousin, ou à ses gens, et non à autres, pour autel pris come le plus offrant en vouldra donner, et que ycellui pris tu li rabatez et deduisiez de ce en quoy nous sommes tenus à lui par cedules ou escroes, pour cause de la rente que il a et prent chascun an en nostre tresor à Paris (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 96). Cossart, pour deniers par li paiez, à Windezores et à Londres, pour son hostelage, qui ne li avoient pas esté comptez ne renduz, par escroe (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 212).

94
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ESPOSONER     
Empl. trans. Esposoner qqn avec qqn. "Marier qqn avec qqn" : ...pour la puissance de l'office que le dit Philippes avoit et par ses induces il a tant pourchassié que une fille du païs, non aiant aage, et son pere mort, et qui estoit li, et touz ses biens en la main du roy, est esposonée avec son fils, contre la volenté de la mere de la dite fille et de ses amis, et au sceu d'eulx, pour ce que la dite fille estoit moult riche de terre et d'autres choses et de très bon linage. (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 175).
95
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ESPRIT     
Mauvais esprit. "Inspiration démoniaque poussant l'homme à faire le mal" : ...les dis escuiers, meuz de mauvaiz esperit, disans "i es-tu de sa compaingnie ?" firent très grant villenie au dit Lambert et le batirent moult villainnement, et l'eussent tué, ce ne fust son mantel qui doubla sur sa teste (Doc. Poitou G., t.3, 1350, 11).
96
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉTABLIE     
.

Tenir establie de change. "Faire le métier de changeur" : ...le dit Philippes a tenu establies de change et fait tenir par son filz en la ville de Limoges et ailleurs, de l'argent du roy, et marchandé moult grossement en pluseurs lieux, et en a eu moult grans proffiz (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 175).

97
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉTABLIE     
B. -

"Troupe, compagnie (de soldats établis dans une place)" : ...donnons, par ces presentes, plain povoir, auctorité et mandement especial de faire cemonces, assemblées et chevauchées de genz d'armes à cheval et de pié, et de les mettre et recevoir à noz gaiges, de visiter les frontieres, les bonnes villes et chastiaux desdites parties, de ordenner et y mectre establies de genz d'armes et de pié, de vivres et d'autres choses qui y seront neccessaires (Doc. Poitou G., t.2, 1348, 398). ...de faire au profit de nostre royaume, si comme bon li semblera, et de croistre, appeticier, oster et changer toutes les establies, garnisons et charges de gens d'armes, de cheval et de pié (Doc. Poitou G., t.3, 1352, 109).

98
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉTAT     
-

Prendre et lever estat. "Prendre et installer un ensemble de personnes pour assurer le service domestique de sa maison" : ...peu de temps après que le dit Phelippe fu entré ou dit office, il prist et leva estat moult grant et donna livrées de robes, bien jusques à vint paires, tant à chapellains comme à escuiers, clers et autres genz (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 168).

99
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉTAT     
c)

"Situation, fonction, emploi" : ...comme Philippe Gilier eust et ait esté par long temps en pluseurs offices de nous et de noz predecesseurs, c'est assavoir en la recepte de Poitou, Limosin et Belleville, maistre des garnisons de nostre tres chier seigneur et pere, ou temps qu'il estoit duc de Normandie, tresorier de Mascon, maistre des pors et des passaiges de nostre royaume et en pluseurs autres estaz, entre les quelx il fu tresorier de nostre Dalphiné, et depuis tresorier de France, chastelein et garde de nostre chastel de Meleun, et commis et deputez à faire les ouvraiges, reparacions et edifices (Doc. Poitou G., t.3, 1367, 341). Item, que ou nombre dessus dit seront fait et prins les officiers et estas de notre dicte ville, c'est assavoir deux argentiers (Hist. dr. munic. E., t.2, 1372, 617). ...comme le dit Philippe, son pere, ait esté par long temps en pluseurs et divers offices de nous et de noz predecesseurs, c'est assavoir en la recepte de Poitou, Limosin et Belleville, maistre des garnisons de nostre très chier seigneur et pere, ou temps qu'il estoit duc de Normendie, tresorier de Mascon, maistre des pors et passages de nostre royaume, et en pluseurs autres estaz, entre les quelx il fu tresorier (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 17).

100
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉVOCATION     
DR. "Acte par lequel le roi retire la connaissance d'une cause à une juridiction, pour s'en saisir et la juger lui-même en son Conseil ou pour l'attribuer à une autre juridiction" : ...pardonnons toute paine et amende corporele, criminele et civile, en quoy pour le dit fait ycelui Pierre puet ou pourroit avoir encouru envers monseigneur et nous, comment que ce soit, et rappellons et mettons au neant toutes les evocacions, appeaulx et banz qui pour ce ont esté faiz contre lui (Doc. Poitou G., t.3, 1359, 276). ...au dit Guillaume Durant (...) remettons le fait dessuz dit, avec toute peinne corporelle, criminelle et civile, evocacions et ban que pour ce puet avoir encouru envers nous (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 24). Les evocacions de jours par cy come ale est sont ostées par les corrections des Grans Jours. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 337). Et aprés et depuis ce que nous avons evocqué ladicte cause et procés en nostredict grand conseil, maistres Jehan Donon et Jehan de l'Aubespine, ou contempt de nostredicte evocacion et contre nostre vouloir et plaisir, se fussent et soient efforcez tenir en procés nostredict conseiller (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1487, 239).
Recherche arrêtée après 100 réponsesToutes les réponses
Fermer la fenêtre